AbiROM multimedian tuotantoanalyysi


© 10.4.1997 Esa Eklund, Vesa Kantola
Laboratory of Multimedia and Virtual Reality
Department of Computer Science
Helsinki University of Technology


1. Johdanto


Keväällä -96 rehtori Uronen pyysi tutkimaan mahdollisuutta tehdä uusien opiskelijoiden rekrytointimateriaaali CD-Rom muodossa.

Teatterikoulun täydennyskoulutuskeskuksessa multimediakäsikirjoituskurssilla tehtiin rakennekäsikirjoitus, jonka pohjalta laadittiin aikataulu ja budjetti. Käsikirjoityuksessa määriteltiin paino "opiskelu-uralle", ts. sille prosessille, mikä opiskeluaika on. Korkeakoulun tarjoama faktamateriaali sovittiin esitettävän enemmän tekstipohjaisena. Työryhmä koottiin elokuun alussa ja prototyyppi oli valmis marraskuussa.

Romppu koostuu kuudesta tarinasta, jotka kertovat kukin yhden opiskelijan tarinan korkeakoulun pääsykokeista valmistumiseen. Jokainen tarina koostuu kahdeksasta osiosta, joiden sisällä voidaan liikkua, katsoa videoklippejä ja seurata tarinaa.

Faktamateriaali on jaettu kuuteen osuuteen ja niihin voidaan tutustua rompun päätasolta. Faktamateriaali koostui osioista 'Hallinto', 'Tavoitteena tutkinto', 'Elämää Otaniemessä', 'Pääsykoe' ja 'Help'

Romppu valmistuu n.8 viikkoa ennakoitua myöhemmin. Tuotantokäsikirjoitus vaiheessa valittu mediapainopiste ja tyyli loi ennakoitua suuremman kuvankäsittelytarpeen.


2. Projektin työmäärät

2.1 Prototyyppivaihe

Projektin alku kului prototyypin kehittelyvaiheessa, jolloin työstettiin sapluuna tarinoiden kerrontaa varten ja samalla koostettiin yksi tarina. Kun tämä osuus valmistui sitä voitiin käyttää demoamiseen ja korjauksien suunnitteluun.

On huomattava että myös käsikirjoituksista suurin osa tuotettiin prototyyppivaiheen aikana. Lisäksi tuotantovaiheen aikaisesti käsikirjoitustyöstä puolet liittyi faktamateriaalin osuuksien käsikirjoituksiin.

Kuvassa 1 nähdään kuinka suuri osuus prototyyppivaiheella ja sen aikaisella käsikirjoitutyöllä oli koko projektista.


Kuva 1 Prototyypin osuus koko projektista.


2.2 Multimedian tuotantovaihe

Varsinaisessa tuotantovaiheessa koostettiin loput viisi tarinaa ja tehtiin korjauksia prototyypin tarinaan. Lisäksi koostettiin faktamateriaalin osuudet.

Kuva 2 näyttää eri työmäärien jakautumisen koko tuotannon aikana.


Kuva 2 Koko projektin työmäärä.


2.3 Tehtäväkohtaiset työmäärät


Koko projektin aikana työmäärien suhteellisen jakauma nähdään kuvassa 3 ja taulukko 1 kertoo käytettyjen työtuntien määrän.


Kuva 3 Työn jakautuminen projektissa.


Työtunnit
Projektisuunnittelu 130
Käsikirjoitus 719
Graafinen suunnittelu 284
Koostaminen 998
Järjestelyt 753
Valokuvatyöt 1626
Videotyöt 245
Äänityöt 374
Muut 150

Yhteensä
5249

Taulukko 1 Työn määrä tehtävissä.


Projektisuunnittelu

Tämä osuus sisältää hallinnolliset tehtävät sekä sisäisiin kokouksiin ja suunnitteluun kuluneen ajan.

Käsikirjoitus

Ennen kuin varsinaista tuotantokäsikirjoitusta alettiin valmistella käytettävissä oli rakennekäsikirjoitus, johon pohjautuen tehtiin tuotantokäsikirjoitus. Käsikirjoitustehtäviin kuuluivat myös taustatutkimustyö ja materiaalista sisällöstä neuvotteleminen siitä vastaavien tahojen kanssa.

Graafinen suunnittelu

Graafinen suunnittelu sisältää visuaalisen ilmeen suunnittelun ja siihen liittyvät seikat. Lisäksi siihen sisältyvät valokuvaukseen ja videokuvaukseen liittyvä suunnittelu.

Koostaminen

Tämä vaihe sisältää varsinaisen multimedian koostamisen Macromind Director 5 työkalulla. Koostamisen yhteydessä kirjoitettiin huomattava määrä Lingo-kielistä koodia. Tähän osuuteen sisältyy myös eri teknisiin ratkaisuihin liittyvät kokeilut ja vastaava prototypointi.

Järjestelyt

Järjestelyihin sisältyivät kuvausten järjestelyt, mallien ja rekvisiitan hankinta sekä muut vastaavat tehtävät.

Valokuvatyöt

Tässä osuudessa on laskettu mukaan sekä valokuvien ottamiseen liittyvät työt että kuvien käsittely.

Projektin kuluessa otettiin n. 130 rullaa kuvia ja hyötysuhteeksi tuli neljä kuvaa jokaista 36 kuvan rullaa kohden.

Kuvauksissa käytettiin kuutta mallia ja heille kertyi kuvaustunteja keskimäärin 60 tuntia.
Kuvaussessiota oli jokaisella mallilla keskimäärin 13 ja näistä 4 studiosessioita. Lisäksi kuvauksissa oli mukana 70 statistia. Rekvisiittaa kuvauksiin tarvittiin esineitä ja vaatteita yhteensä 200 kappaletta.

Kuvienn käsittely sisältää filmien läpikäymisen, digitoimisen diaskannerilla ja työstämisen Photoshop 4.0 työkalulla. Tämä työvaihe oli yllättävän suuri ja siihen jouduttiin projektin kuluessa palkkaamaan lisää henkilökuntaa.

Videotyöt

Videotyöt sisältävät videoiden kuvaamisen, valmiin videomateriaalin hankinnan ja videoiden digitaalisen käsittelyn Premiere 4.2 ohjelmalla.

Projektin kuluessa kuvattiin yhteensä 15 haastattelua ja roolihenkilöiden esiintymistä. Valmista videomateriaalia saatiin yrityksiltä ja yhteisöiltä. Lopullisessa tuotteessa on yhteensä 20 Quicktime klippiä.

Äänityöt

Tämä osuus sisältää kaikenlaisten äänien tuottamisen ja speakien sisäänottamisen.


Testaus

Multimedian testaus ostettiin ulkoa Kyberias Oy:ltä. Ohjelmistoa testattiin sitä mukaa kuin osuuksia valmistui. Testaus koostui ohjelmistotestauksesta, jossa multimedia sisäinen eheys tuli käytyä läpi, ja laitteistotestauksesta, jossa tuotteet toimivuus tarkistettiin eri laitteisto- ja käyttöjärjestelmäalustoilla. Lisäksi suoritettiin kohdeyleisötestaus, josta saatiin tietoa multimedian käyttäjäyleisön mielipiteistä.

3 Liiteet

Liite 1 Esimekki multimedian käsikirjoituksesta

Kyseessä on esimerkki laboratoriossa aikaisemmin valmistetysta multimediatuotannosta, jonka käsikirjoitus on mallikelpoinen esimerkki tuotantannon kannalta hyvin rakennetusta käsikirjoituksesta

Käyttöliittymä:

Käyttäjä etenee informaatiostruktuurissa painikkeiden avulla. Eteenpäin-painike vie eteenpäin lineaarisesti (juokseva numerointi vuokaaviossa), erilaiset tekstin ja kuvien sisällä olevat painikkeet, ns. kuumat sanat ja alueet, tarjoavat lisätietoa ja vievät siten syvemmälle struktuuriin (aakkosellinen merkintä vuokaaviossa). Taaksepäin-painike saattaa toimiiakaksoisroolissa, se palauttaa edelliseen screeniin lineaarisissa kohdissa (numerot) ja joissakin tapauksissa palauttaa käyttäjän ylemmälle tasolle hierarkisissa kohdissa (aakkoset)struktuuria. Yleensä hyperlinkkipainikkeet avaavat taustan päälle lisäikkunan , joka suljetaan sen ulkopuolelle klikkaamalla, tällöin taaksepäin-painiketta ei käytetä.

Painikkeet:

Perustoiminnot:
- Takaisin Energiatekniikan laboratorio -valikkoon (aina käytössä)
- Eteenpäin
- Taaksepäin
Painikkeet sijaitsevat screenin vasemmassa alalaidassa, ne ovat aina näkyvissä. Silloin kun Eteenpäin ja Taaksepäin -painikkeet eivät ole käytössä, ne näkyvät ruudulla himmennettynä. Nämä painikkeet siirtävät käyttäjän uuteen screeniin (taustakuva voi vaihtuua).

Lisätietoa-tyyppiset painikkeet:
Painikkeet ovat osa esitystä, tekstiä tai kuvaa. Nämä painikkeet avaavat teksti-, kuva- , QT- tai animaatioikkunan. Ikkunan saa suljettua klikkaamalla sen ulkopuolelle.
- hyperlinkkisanat (kuumat sanat)
hyperlinkkisanat on tekstin sisällä merkitty eri väriseksi. valikoissa käytetään samaa väriä, jota muuten ei käytetä (ts. punainen(?) merkitsee aina aktiivista sanaa)
- kuvapainikkeet (kuumat alueet):
kuvapainikkeet, jotka voivat avata lisäikkunoita tai käynnistää animaatioita tai QuickTime-moveja on merkitty siten, että ne vilkkuvat hitaasti. Kun kursori tuodaan tällaisen alueen päälle sen ikoni muuttuu.

Kuvaikkunat on rajattu pikselin levyisellä viivalla, joka on kussakin jaksossa saman värinen kuin QuickDraw -tekstikenttien tausta kyseisessä jaksossa. Ikkunan ulkopuolelle tai toiseen hyperlinnkisanaan tai kuvaan klikkaaminen sulkee ikkunan.

QuickDraw -tekstiikkunat, jotka sisältävät enemmän tekstiä kuin kerrallaan mahtuu screenille käyttävät Directorin omia scroll työkaluja (Mac-käyttöliittymä). Ikkunan ulkopuolelle tai toiseen hyperlinnkisanaan tai kuvaan klikkaaminen sulkee ikkunan.

QuickTime movien ohjaus:
QT-moviet käynnistyvät klikkaamalla kuvapainikkeeseen, jona toimii QT-movien ensimmäinen frame.
Quick-time movieita ohjataan standardi QuickTime ikoneilla (Mac käyttöliittymä).
Ikkunan ulkopuolelle tai toiseen hyperlinnkisanaan tai kuvaan klikkaaminen sulkee ikkunan.

Animaatioiden ohjaus:
Animaatiot käynnistyvät klikkaamalla kuvapainikkeeseen. Jos animaatio on luuppi, se pyörii ruudulla kunnes käyttäjä klikkaa animaatioikkunan ulkopuolelle.Lineaariset, ei-luupattavat animaatiot pysähtyvät viimeiseen kuvaan.
Yksittäisten animaatioiden tarkempi kuvaus käsikirjoituksessa.
Ikkunan ulkopuolelle tai toiseen hyperlinnkisanaan tai kuvaan klikkaaminen sulkee ikkunan.


Kaikki painikkeet toimivat siten, että mouseDown tuottaa hilite efektin ja mouseUp ääniefektin ja itse tapahtuman.

Käsikirjoituksessa käyttöliittymäohjeet on alleviivattu. Myös (ruutu)tekstissä olevat hyperlinkkisanat on alleviivattu.


Päävalikko
1. Johdatus aurinkoenergiatutkimukseen
2. Uudet energiamuodot ja teknologiat tutkimusohjelma
3. Vedyn käyttö sähkön kausivarastointiin
4. Energiatekniikan tutkimusryhmä

Siirtymä:
Energiatekniikan laboratorio -painikeella TKK tutkii -päävalikosta lopullisessa kokonaisuudessa. (Töllä hetkellä toimii päävalikkona)

Visu:
Teksti 3-D tilassa, neljä valikon kohtaa aktiivisina etualalla. Kunkin kohdan sisällysluettelo tulee näkyviin 3-D tilassa kaukaisuuteen häipyen, kun kursori on kyseisen kohdan päällä (rollOver).

Ääni:
Taustamusiikki, sama kuin kaikissa laboratorioiden päävalikoissa.

Painikkeet:
1. Johdatus aurinkoenergiatutkimukseen
2. Uudet energiamuodot ja teknologiat tutkimusohjelma
3. Vedyn käyttö sähkön kausivarastointiin
4. Energiatekniikan tutkimusryhmä



1. Johdatus aurinkoenergiatutkimukseen

Tavoite:
Esitellä aurinkoenergiatutkimuksen kenttä, sen osa-alueet ja niiden suhde toisiinsa.

Yhteenveto:
Mitä tutkitaan, miten tutkimukset nivoutuvat kokonaisuuteen, mikä on tutkimuksen suhde muuhun suomalaiseen ja kansainväliseen teknilliseen tutkimukseen ja mahdollisiin kaupallisiin sovelluksiin.




Siirtymä:
Käyttäjä valitsee päävalikosta 1. Aurinkoenergiatutkimus TKK:ssa

Visu:
Otsikkoteksti
Musta tausta, jolle 3D-teksti rakentuu, sitten transsitio kohtaan 1-1

Otsikko:
Johdatus aurinkoenergiatutkimukseen

Ääni:
Intro, transitioääni, sama kaikissa 4:ssä valikon kohdassa, jatkuu screeniin 1-1.

Painikkeet:
Ei ole

1-1 Aurinkoenergia tutkimuskohteena

Siirtymä:
Transitio kohdasta 1.

Visu:
Paloittain, esim. transitioiden avulla rakentuva kuvakollaasi/animaatio. Kuvilla rakentuu kontrasti urbaanin, teollisen elämän energiatarpeen ja uusien energialähteiden välille.
Tässä voisi kovasti käyttää taiteellista mielikuvitusta. Kuva voisi rakentua paloittain, transitioiden avulla. Speak voisi alkaa vasta kun kuva on valmis, jos muistin kanssa on ongelmia.

Otsikko:
Aurinkoenergia tutkimuskohteena

Speak:
Yhä kasvava energiatarve, huoli energiatuotannon ympäristövaikutuksista ja uusiutuvan energiatuotannon voimakkaasti kasvava teollisuus ovat tehneet tuuli- ja aurinkoenergian tuottamisesta ja varastoinnista tärkeän ja houkuttelevan tutkimuskohteen.

Ääni:
Transitioääni kohdasta 1. jatkuu kunnes speak alkaa.

Painikkeet:
Takaisin Energiatekniikan laboratorio -valikkoon
Eteenpäin himmeänä
Taaksepäin himmeänä


Liite 2 Kaavio multimediasta


Kaavio liitteen 1 mukaan suunnitellusta multimediasta.